dinsdag 12 augustus 2008

Jehovah's Getuige, mag ik ook iets zeggen?

Schrijver: J.G. Fijnvandraat

Fijnvandraat heeft een boek geschreven waarmee hij op 'bijbelse gronden' een paar belangrijke leerstellingen van Getuigen tracht te ontkrachten en deze met vele 'bewijzen' uit de bijbel weerlegt. Dit doet hij met veel bijbelkennis en hij richt zich rechtstreeks op de Getuigen. Ik heb echter het gevoel dat de schrijver soms zelf ook de draad kwijtraakt. Mijns inziens heeft hij wat te lang nodig om iets te 'bewijzen', waardoor het soms juist zwakjes overkomt. Er staan zeker hele goede punten in, maar wat mij betreft ook teksten en beweringen die vraagtekens oproepen of mij het gevoel geven dat Fijnvandraat zelf ook niet erg positief naar de mensheid kijkt vanuit zijn geloof. Een goed punt vind ik dat Fijnvandraat op pagina 33 schrijft dat de leer van de Drie-enige-God 'belachelijk wordt gemaakt' door Getuigen, en wel met de som 1+1+1=1. Hij schrijft vervolgens: 'Deze som klopt in bepaalde gevallen wel: één lijn plus één lijn plus één lijn is één driehoek'. Aan de andere kant is de manier waarop Fijnvandraat in zijn boek zijn geloof uitdraagt soms net zo dwingend als Getuigen doen. Zo schrijft hij op pagina 70: 'Deze leer is eveneens een lastering van de Zoon (Matth. 12). Gelukkig echter is er zelfs voor die lastering vergeving en ik roep u dan ook dringend op deze dwaalleer af te zweren en u met berouw tot God en Christus te bekeren om vergeving te ontvangen'. Dit soort teksten (ook te vinden op pagina 91) roepen bij mij een 'pot-verwijt-ketel-gevoel' op. Sterk vind ik dat Fijnvandraat uitspraken en gissingen van Russell en Rutherford weergeeft die inderdaad laten zien hoezeer de leerstellingen van Getuigen in de loop der tijd veranderd zijn en hoe zij de botte bijl in het fundament van het christelijk geloof hebben gezet (pag. 71-73). Het is duidelijk dat Fijnvandraat zich goed heeft verdiept in de leer van de Getuigen. Ik heb er zeker wat van opgestoken en voor eenieder die het niet erg vindt dat het geen makkelijk leesboek betreft, maar de schrijver puur (bijbelse) informatie wil uitdragen, een aanvulling.

***

Geen opmerkingen: