dinsdag 19 augustus 2008

De rookcirkel

Ik wil al jaren stoppen met roken. Soms lukte dat even, maar écht er vanaf was ik nooit. Telkens is er weer dat ene 'ding' dat ervoor zorgt dat ik stoppen nog geen goed idee vind. Zo ook nu - ik ga bijna op vakantie. Ik zie mezelf al op vakantie zitten, denkend aan de sigaret, emotioneel. Dat zou ik zonde vinden van mijn vakantie. Na de vakantie dan - dat moet toch gaan lukken? Tja, na de vakantie voelt nog zo ver weg, dus dan lijkt het makkelijker...

Daarvoor waren er allerlei redenen waarom ik niet stopte: een feestje, een nare situatie, minder gaan roken, wachten tot na oud en nieuw, nog drie pakjes kopen en dan (zgn) stoppen, goedkopere sigaretten gaan roken, etc. Het zijn allerlei creatieve gedachten van het nicotine-monster - ik hoef slechts naar mijn sigarettenverslaving te kijken om te beseffen hoe creatief de geest is.

Voel ik mij schuldig? Alleen als ik in bed lig en ik rook níet. Als ik rook dan doe ik dat bijna op de 'automatische piloot' en elke sigaret is er natuurlijk 'maar' eentje. Elke sigaret voelt dus 'maar' als zo'n piepklein stapje naar eventuele ziekten, dat ik het nauwelijks de moeite waard vind om me er druk over te maken. Het lastige is wel dat ik graag rook als ik schrijf en ik schrijf nogal veel...

Goed, na de vakantie ga ik stoppen dus. Ik durf geen datum te noemen want ik ben bang om mezelf teleur te stellen. Als ik mezelf niks beloof kan ik ook geen belofte breken immers... Mijn oma zei vroeger dat je direct kunt stoppen als je het echt wilt. Zelf was zij nooit een roker geweest en ik vond haar woorden te simpel. Nu moet ik bekennen dat ze misschien wel gelijk had. Ik wil niet écht. Nog niet...

***

1 opmerking:

Anoniem zei

Tja stoppen met roken is moeilijker dan je misschien denkt, of misschien is het wel zo moeilijk als je zélf denkt!

Misschien is het wel makkelijker dan je denkt! Want als je denkt dat het lastig is dan hou je ook hiermee je verslaving in stand.

Als je weet dat stoppen met roken net zo gemakkelijk is als beginnen en dat al die bijverschijnselen fabeltjes zijn die ook bedacht zijn door de sigarettenfabrikanten om hun produkt op de markt te houden, dan weet je eigenlijk dat je niet alleen verslaafd bent aan die sigaretten (nicotine) maar ook nog voor de gek gehouden wordt door de mensen die er hun geld mee verdienen. Je houd dus in die zin veel meer in stand dan je denkt!

Maak de keuze dat je niet meer verslaafd wilt zijn maar in vrijheid wil leven, NIET afhankelijk.

Een onafhankelijke vrije geest is toch het mooiste wat er is!? En hoe kun je werkelijk vrij zijn als je continu afhankelijk bent van zo'n kankerstaafje in je mond... ?