maandag 15 september 2008

Positief DOEN

Hoe zet je jezelf op een positieve manier aan het werk? Niks geen: 'Shit, ik moet nog...', of: 'Pfff...', maar met beide benen op de grond gaan staan en LEVEN.
Bewust even diep en rustig ademhalen en je lichaam bedanken: ''Dank je wel lichaam, dat je er vandaag weer voor me bent. Dank je wel dat ik kan lopen en kan genieten van mijn kopje thee. Ik ga zo een douche nemen en jou verzorgen. Ik vergeet niet een ontbijt te nemen en wat oefeningen te doen om jou goed wakker te maken.''

Regelmatig schrijf ik voordat ik naar bed ga een lijstje met intenties, taken en een positief geluid naar mezelf. Als ik dat doe dan slaap ik makkelijker in. Dan mag de dag ook afgelopen zijn, zonder warrige of onrustige gedachten over wat ik nog te doen heb. Met het lijstje zet ik een streep onder de dag en weet ik als ik opsta hoe de dag constructief in te vullen.

Het lijstje heeft verschillende stadia gekend. Ik begon ermee om een eisenlijst neer te kalken waar je U tegen zei. Aan het einde van de dag was ik dan gefrustreerd omdat ik alle eisen die ik aan mezelf stelde niet waar kon maken op één dag. Het tweede stadium was dat ik er tijden bij ging zetten. 'Dit ga je doen van zo-tot-zo-laat'. Dat leek effectiever en realistischer. In werkelijkheid werd zo'n lijstje een vodje, omdat ik er gedurende de dag steeds wijzigingen in moest aanbrengen. Dan duurde een taak toch langer dan ik dacht, of belde er een vriendin tussendoor. Of een kat had een vaas omgegooid, of ik stuitte op een mooi lied op het hyvesprofiel van die-en-die. Krak, kras, kras. Dus ook een strak tijdschema ging me frustreren.

Het lijstje zoals het nu is werkt tot nu toe het beste. Zeker door er ook positieve boodschappen voor mezelf in te verwerken. Alleen het aantal punten is misschien nog wat fors. Wellicht kan ik 's avonds beter maximaal tien punten kiezen. Dat het er nog meer worden, dat komt omdat alles makkelijker te doen lijkt als het 'morgen' is. 'Dat doe ik morgen wel', ken je vast wel... Maar morgen is het weer vandaag en is het nog diezelfde taak die je het liefst naar morgen schuift.

Punt zeven kan ik nu in ieder geval wegstrepen. Trouwens, vergeet ook niet al die dingen die je doet die nooit het papier bereiken. Deze morgen: (1) Ben ik vroeg opgestaan. (2) Heb ik vijf katten eten gegeven. (3) Heb ik het brood voor mijn dochter gesmeerd. (4) Heb ik mijn dochter aangekleed en haar haren gekamd. (5) Heb ik foto's van mijn mobiele telefoon op mijn computer gezet. (6) Heb ik het daglijstje in paint bewerkt. (7) Heb ik de kaartjes van nieuw ondergoed afgeknipt. (8) Heb ik het afwasrekje leeggeruimd.... Kijk, en dat bedoel ik! Stop met streng zijn. Stop met haasten. Begin met beseffen wat je DOET, glimlach erom en weet dat je juist op die manier meer energie kweekt om MEER te doen.

***

Geen opmerkingen: