maandag 22 september 2008

Gezellig stellig

Vaak is je stellig uiten erg lastig. Zelfs als dit gevraagd wordt vanwege je beroep of om meer persoonlijke redenen. Mensen zijn er creatief in om te reageren op stellingen, welke stelling dan ook. Als iemand met een theorie naar buiten komt, is het vaak (te) simpel om aan te geven wat er aan de theorie schort. Ook ik loop regelmatig met mijn hoofd tegen die lamp.

Een goede vriend van mij kwam gisteren met een waardevolle tip: 'Geef ruimte voordat je stelling neemt. Blijf in gedachten houden dat een ander de stelling écht als onwaar kan beschouwen. Zeker als het gaat over die ander, is het belangrijk daar open naar te blijven luisteren'. Amen.

Zelf schipper ik regelmatig tussen wat ik voel bij iemand, of iemands gedrag, en wat die ander er vervolgens zelf over zegt. Ik neem mijn intuïtie graag serieus, maar soms is dat niet handig. Beter gezegd: het is niet altijd goed om daar eerlijk mee naar buiten te komen. Dezelfde vriend zei: 'Weet je, als iedereen plots eerlijk zou worden, dan ligt de wereld op z'n gat'. Het is waar, mensen zeggen vaak dingen om er iets mee te bewerkstelligen waar ze anders naar kunnen fluiten. Of we zeggen dingen 'voor de goede vrede'.

Mijn stelling van de dag: 'Verward eerlijkheid niet met de waarheid'! Ik zit nu in een café en er loopt een vrouw voorbij met een lelijke rok aan. Da's zeker de waarheid niet. Mien van de overkant kan het de mooiste rok vinden die ze in tijden heeft gezien. Ik kijk naar een meneer en ik voel dat hij veel agressie in zich heeft. Joop van de snackbar kan hem wel een hele relaxte pief vinden.

Handig is, dat je hetzelfde richting jezelf mag toepassen. Als een ander iets over je zegt, mag je zelf bepalen of je daarin mee gaat of niet. Zo ken ik een oudere heer die stelt dat ik te veeleisend ben als het om mijn parterkeuze gaat, bijvoorbeeld. Dat komt omdat ik dertig ben en single, dan druppelen de eerste vooroordelen langzaam binnen. Blijkbaar komt het niet in hem op dat ik ervoor kies om single te zijn. Dat ik me beter vermaak in mijn eentje dan bij iemand waar ik niet mezelf kan zijn. Deze man is ruim dertig jaar getrouwd, dus wat weet hij af van de keuze die ik maak? Het zegt hem emotioneel weinig.

Als schrijver is het innemen van stelling belangrijk. Als mevrouw Kim Holland over de kunst van Sexpower schrijft, en ze zou hierover geen stelling hebben genomen, dan heb je een flutboek in handen. Als Yvonne Kroonenberg geen mening had over mannen, dan was ze in geen enkel praatprogramma terecht gekomen.

Het is dus belangrijk om ruimte te geven in je stellingen, maar nooit stelling nemen maakt jou tot een grijze muis. Bovendien wordt je zonder mening makkelijker een pingpongbal van anderen. Dat werkt gek - als iemand zich meningloos opstelt, vliegen er altijd een aantal mensen je leven in die je hun stellingen willen bijbrengen. Zo heb ik voor mezelf nog geen idee waarom ik kritiek lastig kan vinden. Zal je net zien - weet de omgeving het precies.

***

Geen opmerkingen: