maandag 26 januari 2009

Gehuispitaliseerd

Aviola zag er goed uit. Ik krijg dat nooit voor elkaar midden in de winter. Ik heb van dat zelfbruiningsspul, maar dat doet in mijn geval geen wonderen. Dat ik een paar kilo teveel ben afgevallen valt toch niet af.

Het is niet slim om mezelf te vergelijken met de Marlies op vakantiefoto's, maar door hyves gebeurt dat makkelijk. Iedere winter trap ik er weer in om te denken: ik word nu wel snel ouder, shit. Op mijn winterhuid zie ik meer onvolkomenheden en mijn ogen tonen matter.

De belangrijkste reden van toenemende matheid is dat ik vaker thuis ben in de winter. Juist frisse wind lijkt mijn uiterlijk in goede banen te leiden. Ik doe echt mijn best om mijn huis vaker te verlaten, maar mijn bank en computer oefenen een grote aantrekkingskracht op mij uit.

Om de schade enigszins te beperken ga ik niet goed met het milieu om. 's Morgens gaat bij mij, met de kachel aan, het raam altijd wagenwijd open. Zonder een stroom frisse lucht word ik nou eenmaal niet goed wakker. In mijn kamerjas strompel ik naar de badkamer. Slome ogen kijken mij aan in de spiegel, alsof ik de een of andere softdrugs tot me heb genomen.

Ik heb de neiging om mijn lamlendigheid alles behalve in acht te nemen. Als reactie daarop ga ik juist meer doen. Daardoor ga ik regelmatig te laat naar bed. De reactie daarop 's morgens voor de spiegel mag duidelijk zijn.

Ben ik de enige die zich gehuispitaliseerd kan voelen in de winter? Volgens mij verbergen mensen het een beetje, althans: ik wel. Reken maar, dat ik mijn make-up weet te vinden voordat ik me in gezelschap begeef. Ik kies vaak een goed zichtbare lippenstift: een simpele manier om kleur te suggereren.

Goed, ik ga vooralsnog door met bezigheden die me een jong en actief gevoel geven. Dansen is voor mij een goede optie, bijvoorbeeld. Blijft staan dat het me meer energie kost dan met cocktail in de hand in vakantieland.

Als ik straks de spiegel weer zie, zal ik het niet te serieus nemen. Ik zal tot mezelf zeggen: in de zomer kijk je maar beter. Ik kan mezelf natuurlijk voor de gek houden en alvast aan de grote lenteschoonmaak beginnen.

Ahum, ik begin wel bij de koffie...

***

Geen opmerkingen: